mandag 28. september 2009

Boller i en fei!

Dagen i dag har gått med på å fylle på bollelageret i fryseren og jeg tenkte jeg skulle fortelle deg hvordan du gjør det i en fei:

1. Bruk for all del ferdig bolledeigpulverpose! Tilsett gjæren (som ofte følger med på toppen av pakka) og vann (se pakken for mengde). Elt til den er smidig. Jeg har i alle år vært sløv med eltingen - jeg lover deg: hemmeligheten ligger her!! Jo mer du elter - jo ferskere boller får du! Og vips så har du Michelle Obama overarmer i samme slengen! La deigen heve i ca 30 minutter mens du rydder opp, vasker litt benker, ser på tv eller koser deg med andre ting.


2. Del deigen i to eller fire, rull ut i lange pølser og del opp i små biter. Bare så det er sagt: det er ikke noe hyggelig å få gjester, servere megasvære boller, risikere at ikke alle spiser opp den ene de har tatt til seg - og du sitter igjen med flere tinte boller som du må stappe i deg selv etter at gjestene har gått...


3. Det er denne delen som tar bittelitt tid: kjevle ut en og en bit...


... legg på en dæsj vaniljekrem (ferdig fra pakke selvfølgelig)...

... eller smør/sukker/kanel-klin...


... brett sammen som en fajita...




... og legg på brett (skjøten ned)



Stek etter ansvisningen på pakken - avkjøl litt - legg 4-6 stk i posjonsposer i fryseren og voila!

Får du overraskelsesbesøk tiner disse like fort som kaffen putrer seg!


8 kommentarer:

  1. Takk for tips! Det så deilig ut:)

    SvarSlett
  2. Så smart! Desse skal eg prøve:) Flott når ein har dårleg tid:)
    Ynskjer deg ei herleg veke!

    SvarSlett
  3. Takk for tipset - om boller og overarmene til fru Obama! Kunne trenge noen nye overarmer... hihi! klem fra Gro!

    SvarSlett
  4. nam, det så deilig ut :) boller er alltid en slager!!! og med fyll, så de fantastisk gode ut!

    SvarSlett
  5. mmm...
    så godt det så ut,
    takk for at du deler!

    nydelig blogg forresten,
    kommer gjerne tilbake!

    ha fortsatt en fin høst!

    SvarSlett
  6. OOH.. Jeg hadde lyst å lage kanelboller i går, men glemte det.. Og nå minna du meg på det igjen! Må nesten lage det i dag! :D

    SvarSlett
  7. åååh... de så gode ut! Det skal lages her i huset :D Takk for den ideen !

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen noen ord