mandag 21. september 2009

Kjapt og gæ'li



Noen dager i uken er proppfulle av ting & tang man skal gjøre - mens andre dager skjer det ingenting... På de hektiske dagene prøver jeg å få til en lettlagelig middag - men som samtidig metter og smaker godt.



Her skal du få en liten oppskrift på av mine favoritter - grønnsakssuppe med litt attåt:




1. Attåt- brød: her kan du bruke ALT! Gamle, slitne skalker, fancy focaccia eller nytt og ferskt brød. På bildet under ser du bagettene fra kveldskosen i går. Gubben glemte å pakke de inn før vi la oss, men de holdt seg greit nå nok allikevel. Del hva enn du har i to (eller i passende biter/ skiver). Smør på tykt med smør og dryss litt hvitløk over. Jeg er ingen kokk, så her i huset er det tørket hvitløk på sånn pepper-bøsse ting. Fersk smaker sikkert bedre men dette skal jo liksom være kjapt og gæ'li! Så setter du på ovnen på ca 200gr på grillfunksjon (hvis du har noe sånt) og lager suppen i mellomtiden - mens du venter på at ovnen skal bli varm.





2. Suppen: her jukser vi ikke bare litt en gang! Mål opp en liter vann (gjerne med øyemål om du er god på det) og hell det i en kjele. Plopp oppi en terning eller to med kjøttbuljong, grønnskasbuljong - alt ettersom hva du klarer å rote frem. Når det er varmt, hiver du oppi en pakke med frosne lapskaus grønnsaker (du vet sånn pose som stort sett er grønn utenpå) og lar det koke opp. Når det koker setter du ned temperaturen kraftig og hiver oppi 2 - 4 røkte pølser (kylling&kalkun om du er nøye på slankern). Disse ble selvfølgelig delt opp i terninger og fryst ned i posjonsposer ved innkjøp - det vet jo enhver god husmor (hihi)!



3. En og en er to: nå passer det altså å slenge brød-bagett-greia inn i ovnen, jeg anbefaler å bruke brett i stedet for rist - det blir så mye klin. Om ovnen er helt varm enda spiller ingen trille! Sett brettet på 2. eller 3. hakk ovenifra ganske nærme grillen og stek til de får gyldne kanter (se på bildet under).



4. Volia! : dander det stilig og så er det klappet og klart til servering!




Håper det smaker!


3 kommentarer:

  1. Hej Linda :) Nesten samme som æ pleie å lage ;) Bare at æ bruke kjøttbolla (noe likt sånne soddbolla) istedet for pølse.. Og så hiv æ oppi litt hvitløk i suppa.. Magisk! Da funke d fint me ferdigmosa hvitløk på glass ;) Hehe :)

    Ida :)

    SvarSlett
  2. SV: Myhre er bra, Myhrer er BEST! :D

    SvarSlett
  3. SV: Takk! Jeg følte meg ganske superKine ut :D LØ som tok bildet..

    Nå spiser jeg salat! :D

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen noen ord