mandag 31. august 2009

Mitt beste blomstertips!

Nå har husets herre begynt på jobb igjen etter 2 ukers ferie og jeg skal for alvor leke husmor igjen. Det inkluderer bollebaking og husvask, og jeg har allerede vasket en klesvask, kjørt en runde med oppvaskmaskinen, gitt lilletulla både frokost og mellommåltid - og hun sover nå sin første lur. I kveld er det babysvømming.

Det er litt godt med hverdagen igjen. Jeg gru-gleder meg til jeg skal begynne å jobbe igjen. Da er det slutt på denne kosen på formiddagen hvor jeg kan lese gjennom de siste timenes interiørblogger og sippe til den deilige tekoppen.



I dagens innlegg tenkte jeg at jeg også skulle dele en liten hemmelighet. Mulig andre vet om det, men det fungerer ihvertfall veldig for min herlige orkide. Den har blomstret i ett siden jeg fikk den av svigermor for over to år siden og den er helt skjønn!!
Jeg har blogget om dette før, men her kommer en skikkelig innføring med bilder og det hele. Jeg skal ikke ta på meg æren for kunnskapen - jeg lærte faktisk trikset av en pasient på jobben som var helt fantastisk med blomster. Så hvis du leser dette: tusen takk!


Som du ser på bildet under, så kommer blomstene ut av knopper på grenene. Jeg er veldig nøye med å knipe av blomsten med en gang den henger litt med hodet. Da er den ferdig blomstret og er i ferd med å visne. Ikke er det spesielt pent, og jeg liker å tro at hvis man tar av blomstene før de faller av selv så avbryter du blomstens naturlige avblomstringsperiode (hvis det kan kalles det?) og den fortsetter og fortsetter og fortsetter med blomstringen (kanskje ikke så snilt mot planten men jeg har ihvertfall nytt godt av det og den ser ikke ut til å lide)...

Men det er ikke bare blomstene som kommer ut av knopper på grenen. Nye grener kommer også ut av slike lignende knopper.

Som du ser på bildet under her, har jeg klippet av en gren etter at alle blomstene hadde falt av på den. Da slipper planten å bruke energien sin på den visne grenen, og det vokser ut en ny gren rett under. Det er viktig at du da klipper av like over en ny knopp.

Lykke til med din plante - send meg et hint om hvordan det går hvis du prøver triksene "mine".

Ha en fortsatt fin uke!

3 kommentarer:

  1. For noen flotte tips!! Jeg har ikke helt teken på orkideer,men elsker de- det vil si at jeg har måtte gjort mange nye kjøp for å få nye igjen. Mine visner liksom bare bort:P men nå skal jeg forsøke dette:)

    SvarSlett
  2. takk for gode tips:) nå skal jeg ta et skikkelig sjau på orkideene mine.

    klem

    SvarSlett
  3. Takk for godt tips!
    Nå skal jeg prøve å holde lenger liv i min som jeg fikk i beg. november '08 og som kom tilbake med blomst nå i sommer.
    Fikk en til til samme tid, men den har ikke kommet tilbake - ennå - den står til spott og spe lyst, men uten direkte sol. Har du noen tips for å få den til igjen, kanskje?
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen noen ord