lørdag 15. august 2009

Orkidegleder!

Jeg har fått mye skryt for denne herlige orkideen jeg har i kjøkkenvinduet. Jeg fikk den av svigermor i innflyttingsgave da vi flyttet sørover igjen for omtrent to år siden.


Den hadde to grener med noen få blomster på da vi fikk den, men nå har den tre og den har blomstret konstant siden jeg fikk den.

Mange lurer på hvordan jeg får det til - og det gjør jeg i grunn selv også...!


Min teori er at jeg er flink til å knipe av blomstene før de faller av selv (når de begynner å henge litt med hodet). Jeg innbiler meg at den da tenker at den må fortsette å blomstre siden den ikke har gitt fra seg noen frø...? For alle blomster har vel tanker og meninger om reproduksjonen og blomsterlivet sitt?

Jeg vanner den sånn nå og da - når jeg kommer på det... Også kan det kanskje være noe i at den står i et vindu med mye morgen-og-dags-lys...? Mener jeg har hørt at de trives med mye lys...?




Ikke vet jeg... Men jeg syntes ihvertfall at den er knall fin og jeg har hatt mye glede av den! Du kan forresten se den i ukens utgave av Familien der jeg hilser til svigermor og takker så mye for gaven!

7 kommentarer:

  1. Hei der og takk for koselig kommentar ;)

    har du hatt denne i to år! Wow, du må ha grønne fingre;))) Alle blomster innomhus forsvinner bare for meg ;) Koselig bloggnavn du ha!

    Ha en fin fin søndag der ute!

    SvarSlett
  2. den var virkelig flott! er så moro når man får til blomster så bra. og atpåtil orkide som er så vakker når den blomstrer, og så nitrist når den ikke blomstrer:)

    SvarSlett
  3. Så flott den var! Det "knipetrikset" skal jeg jammen prøve på mine orkidéer!

    SvarSlett
  4. Nydelig orkide...du må ha grønne fingre.
    Fortsatt god uke,
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  5. Ok du er en slik dame som mestrer disse plantene. Det gjør ikke jeg. Blomstene detter av som døde fluer i en sommervarm vinduskarm. Den var utrolig flott.
    Hvis du har et tips eller to så sleng de over :)

    SvarSlett
  6. Jeg har maken orkidé i full flor hos meg også. De er såååå vakre...

    SvarSlett
  7. Oi jeg skjønner godt du får skryt for den der, den var jo bare vakker. Jeg har ikke hatt noe spesiellt hell med orkideer. En gang fikk jeg ny blomst på den, men det var den ene gangen. Jeg fikk nesten lyst å prøve meg igjen etter å ha sett din....

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen noen ord